"Thomas Tatzl, an Austrian bass-baritone with a beautiful voice and a high ton of personality"

OPERAS CRITERION, Salzburg Festival

Firmly established as one of the leading Mozart bass-baritones of his generation, Thomas Tatzl has brought to life the roles of Papageno, Figaro and Conte Almaviva at many of the world’s major opera houses and festivals including the Wiener Staatsoper, Opernhaus Zürich, Theater Basel, Teatro La Fenice, Teatro dell´Opera di Roma, Teatro Regio Torino, Palau de les Arts Reina Sofía, Oper Köln and Beijing NCPA.

Thomas made his debut at the Salzburger Festspiele in 2012 as Papageno in Das Labyrinth by Peter von Winter with the Mozarteumorchester Salzburg conducted by Ivor Bolton.

Career highlights include Harlequin in Strauss’ Ariadne auf Naxos under Franz Welser Möst for La Scala and in a Robert Carsen production for the Bayerische Staatsoper. He debuted the role of Ford in Verdi’s Falstaff alongside Donato Renzetti at the Teatro Lirico di Cagliari and appeared in the world premiere of Mauricio Sotelo’s El Publico led by Pablo Heras-Casado at the Teatro Real in Madrid. Thomas was invited to sing Collatinus in Britten’s The Rape of Lucretia at the Maggio Musicale Fiorentino, Nick Shadow in Stravinsky’s The Rake‘s Progress in Rennes and Nantes and Don Fernando in Beethoven’s Fidelio at the Auditorio Nacional de Música in Madrid.

Most recently, he headlined Maurice Béjart’s ballet Lieder eines fahrenden Gesellen, set to a score by Gustav Mahler, at the Bastille Opera.

A much sought-after concert and oratorio singer, Thomas Tatzl shared the stage with Riccardo Muti in Ravenna for Haydn’s Schöpfung he also performed with La Fura dels Baus for both the Lincoln Center in New York and La Seine Musicale in Paris.

With the complicity of Daniele Gatti he sang Bach’s Cantata BWV 78 “Jesu, der du meine Seele” for the Maggio Musicale Fiorentino. He appeared in the St Matthew Passion with Philippe Herreweghe and his Collegium Vocale Gent for deSingel in Antwerp, and with Alessandro De Marchi for the Theater Basel.

 

Thomas Tatzl hat sich fest als einer der führenden Mozart-Bassbaritone seiner Generation etabliert und die Rollen Papageno, Figaro und Conte
Almaviva an vielen der bedeutendsten Opernhäuser und Festivals weltweit verkörpert, darunter die Wiener Staatsoper, das Opernhaus Zürich, das
Theater Basel, das Teatro La Fenice, das Teatro dell'Opera di Roma, das Teatro Regio Torino, das Palau de les Arts Reina Sofía, die Oper Köln und
das Beijing NCPA.

Thomas gab sein Debüt bei den Salzburger Festspielen im Jahr 2012 als Papageno in Das Labyrinth von Peter von Winter mit dem Mozarteumorchester Salzburg unter der Leitung von Ivor Bolton.
Zu den Höhepunkten seiner Karriere zählen Harlekin in Strauss' Ariadne auf Naxos unter Franz Welser Möst an der Mailänder Scala und in einerInszenierung von Robert Carsen an der Bayerischen Staatsoper. 

Er debütierte als Ford in Verdis Falstaff unter Donato Renzetti am Teatro Lirico di Cagliari und trat in der Uraufführung von Mauricio Sotelos El Público unter der Leitung von Pablo Heras-Casado am Teatro Real in Madrid auf. Thomas wurde eingeladen, Collatinus in Brittens The Rape of Lucretia beim Maggio Musicale Fiorentino, Nick Shadow in Strawinskys The Rake´s Progress in Rennes und Nantes sowie Don Fernando in Beethovens Fidelio im Auditorio Nacional de Música in Madrid zu singen. Weiters sang er als Bariton-Solist in Maurice Béjarts Ballett Lieder eines fahrenden Gesellen, von Gustav Mahler, an der Opera Bastille in Paris.
Als gefragter Konzert- und Oratoriensänger sang Thomas Tatzl unter Riccardo Muti in Ravenna Haydns Schöpfung und trat auch in der Inszenierung von La Fura dels Baus sowohl im Lincoln Center in New York als auch in La Seine Musicale in Paris auf. Dirigiert von Daniele Gatti sang er Bachs Kantate BWV 78 "Jesu, der du meine Seele" für den Maggio Musicale Fiorentino in Florenz. Er trat in der Matthäus-Passion unter Philippe Herreweghe und seinem Collegium Vocale Gent für deSingel in Antwerpen und unter Alessandro De Marchi am Theater Basel auf.

Thomas was the bass soloist in Beethoven’s Symphony No. 9 in Milan, Zurich and Madrid and, under the knowing hand of Antonio Pappano, in Rome and Caserta. It was again under the lead of Maestro Pappano that he sang the baritone part in Ein Deutsches Requiem by Brahms for the Santa Cecilia Hall in Rome, followed by performances of the work under Matthew Halls in Antwerp and Ghent. He could be heard in Mozart’s Requiem alongside Laurence Equilbey and the Mozarteumorchester in Salzburg and in Fauré’s Requiem with the Netherlands Radio Philharmonic Orchestra led by James Gaffigan at the Concertgebouw Amsterdam.

He further performed Schubert’s Mass in E flat major accompanied by the Münchener Kammerorchester and the RIAS Kammerchor at both the Prinzregententheater and Berlin Philharmonie, Beethoven’s Missa Solemnis in Tokyo with Ingo Metzmacher leading the Japan Philharmonic Orchestra, and the Mass in C Major by the same composer with the Arnold Schönberg Chor at Antwerp’s deSingel.

Tatzl is also particularly renowned for his compelling performances of German Lieder having debuted at La Scala with Schubert’s Winterreise he subsequently presented, with the Ballet Preljocaj, for the Aix-en-Provence Festival, Gran Teatre del Liceu in Barcelona and Théâtre des Champs-Elysées in Paris.

He gave Lieder recitals at the Schubertiade in Hohenems, the Schleswig-Holstein Music Festival and the Gstaad Menuhin Festival among other prestigious festivals and venues. He sang Mahler’s Das klagende Lied with James Conlon and the Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI and performed some of Schubert’s Lieder with the Munich Symphony Orchestra at the Prinzregententheater.

In the 2023/2024 season, Thomas returned to the role of Dr. Falke in J. Strauss’ Die Fledermaus for the New National Theatre in Tokyo, Opéra de Toulon, Opéra de Rennes and Angers-Nantes Opéra. He was also singing Bach’s Matthäus-Passion in Hamburg.

In the summer of 2024 he will sing the title role in the opera Don Giovanni (W.A. Mozart) as part of the newly founded opera festival "Wiener Opernsommer" in the Belvedere Palace Park.

 


                          

Thomas war der Bass-Solist in Beethovens Symphonie Nr. 9 in Mailand, Zürich und Madrid und sang unter Antonio Pappano auch in Rom und Caserta. Unter der Leitung von Maestro Pappano sang er auch den Baritonpart in Ein Deutsches Requiem von Brahms in der Accademia Nazionale di Santa Cecilia in Rom, gefolgt von Aufführungen dieses Werks unter Matthew Halls in Antwerpen und Gent. Er war in Mozarts Requiem unter Laurence Equilbey und dem Mozarteumorchester in Salzburg zu hören und in Faurés Requiem mit dem Netherlands Radio Philharmonic Orchestra unter der Leitung von James Gaffigan im Concertgebouw Amsterdam. Außerdem führte er Schuberts Messe in Es-Dur begleitet vom Münchener Kammerorchester und dem RIAS Kammerchor sowohl im Prinzregententheater München als auch in der Berliner Philharmonie auf, Beethovens Missa Solemnis in Tokyo unter der Leitung von Ingo Metzmacher mit dem Japan Philharmonic Orchestra und die Messe in C-Dur des selben Komponisten mit dem Arnold Schönberg Chor in Antwerpens deSingel.
Tatzl ist auch besonders bekannt für seine beeindruckenden Darbietungen deutscher Lieder. Nach seinem Debüt an der Mailänder Scala mit Schuberts Winterreise präsentierte er diesen Liederzyklus später mit dem Ballet Preljocaj für das Aix-en-Provence Festival, das Gran Teatre del Liceu in Barcelona und das Théâtre des Champs-Elysées in Paris.
Er gab Liederabende bei der Schubertiade in Hohenems, dem SchleswigHolstein Musik Festival und dem Gstaad Menuhin Festival, neben anderen renommierten Festivals und Spielstätten. Er sang Mahlers Das klagende Lied mit James Conlon und dem Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI und führte einige von Schuberts Liedern mit dem Münchner Symphonieorchester im Prinzregententheater München auf.
In der Saison 2023/2024 sang Thomas in die Rolle des Dr. Falke in J. Strauss' Die Fledermaus am New National Theatre in Tokyo, an der Opéra de Toulon, und kehrte auch an die Opéra de Rennes und die Angers-Nantes Opéra in derselben Rolle zurück. Er sang auch Bachs Matthäus-Passion in Hamburg. Im Sommer 2024 wird er die Titelpartie in der Oper Don Giovanni (W.A. Mozart) im Rahmen des neugegründeten Opernfestivals "Wiener Opernsommer" im Schlosspark Belvedere verkörpern.

about